Geslaagd symposium professioneel bezwaarschriften behandelen

Op donderdag 31 oktober stond tijdens een met meer dan vijftig aanwezigen, goed bezochte bijeenkomst in Zwolle de handleiding 'Professioneel behandelen van bezwaarschriften' centraal. Deze handleiding is uitgebracht door het kennis- en informatiecentrum Prettig Contact met de Overheid van het ministerie van BZK. Tijdens een aantal presentaties werd aandacht geschonken aan het onderwerp oplossingsgericht behandelen van bezwaarschriften'.

Heinrich Winter benadrukte in zijn aftrap dat de behandeling van bezwaarschriften in de praktijk ver af is komen te staan van de bedoeling van de wetgever. De laagdrempelige en informele behandeling eindigt dikwijls in een geformaliseerde en te beperkte heroverweging. Het pleidooi, gevat in de Handleiding voor oplossingsgericht behandelen van bezwaarschriften, voor een andere aanpak waarvan de kern is direct en onmiddellijk contact met de indiener, sluit goed aan bij de oorspronkelijke uitgangspunten van de heroverwegingsprocedure in de Awb.

Mede-opsteller van de handleiding, Bert Marseille, maakte in zijn betoog een vergelijking tussen het behandelen van bezwaarschriften door inschakeling van een extern samengestelde hoor- en adviescommissie en de afhandeling door direct contact met de ambtelijke organisatie. De vergelijking eindigde in een gelijkspel, hetgeen een metafoor is voor 'kies voor de wijze van afdoening die het best bij het voorliggende bezwaarschrift past'. Varieer dus in de behandeling, maar - zo eindigde Bert Marseille zijn betoog - begin altijd met het opnemen van direct contact.

Na de pauze was het woord aan Ed van der Hoeven, bij de gemeente Gouda verantwoordelijk voor de behandeling van bezwaarschriften. Ed was op het lustrumcongres op 25 september 2013 van 'Prettig contact met de overheid' uitvoerig geprezen en gelauwerd voor zijn werkwijze en liet zien wat zijn aanpak inhield. Zijn slagzin is 'doe nou eens een keer gewoon'. Daarmee bedoelt hij dat iedereen toch het liefst rechtstreeks wordt aangesproken en een snelle reactie krijgt. Het is aan de organisatie om de medewerkers te faciliteren om de daarvoor benodigde vaardigheden te verwerven. Het management moet daarvoor vertrouwen en ruimte geven.

De bijeenkomst werd besloten door een interactieve presentatie door Mathieu Rensen, die bij verschillende bestuursorganen - waaronder het UWV - de andere aanpak heeft helpen vormgeven. Zijn stellingen zetten de aanwezigen letterlijk in beweging: door te staan en te zitten en gaven aanleiding voor verdere discussie.

BZK en 'Prettig contact' nemen de komende maanden initiatieven om op vier plaatsen in het land bijeenkomsten te organiseren rond de 'Handleiding professioneel behandelen van bezwaarschriften'. Wordt vervolgd dus, want het implementeren van een andere behandeling van bezwaarschriften is hard nodig, maar spreekt niet voor zich."

Voor ondersteuning bij die implementatie kunnen medewerkers van Pro Facto, waaronder ook Heinrich Winter die de handleiding mede-opstelde, een handje helpen. En uiteraard willen we ook graag de inhoud komen toelichten, bijvoorbeeld in een in-company cursus als daarop prijs wordt gesteld.

Klik hier om de Handreiking te downloaden.

De presentaties kunnen hieronder gedownload worden:

 

Zoeken