Advies in de zorg
Wetgeving voor de zorgsector is omvangrijk en daarbij aan veel verandering onderhevig. Op diverse terreinen is sprake van aangepaste of nieuwe regelingen, zoals wetgeving over onvrijwillige zorg (2020), de behandeling van klachten en geschillen (2016) en wetgeving die de elektronische gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders aan kaders onderwerpt (2023). Ook vanuit de rechtspraak worden de eisen die aan zorgaanbieders, instellingen en aan individuele beroepsbeoefenaren worden gesteld telkens aangescherpt.
Privacyvraagstukken lopen als een rode draad door alle veranderingen heen. Welke informatie mag men uitwisselen in het kader van ketenzorg of bemoeizorg, wie heeft toegang tot een elektronisch patiëntendossier en wat betekent de Wet elektronische gegevensuitwisseling voor uw organisatie?
De adviseurs van Pro Facto kunnen u adviseren op het terrein van onder meer:
- privacy, beroepsgeheim, gegevensuitwisseling
- rechten en plichten van zorgverlener en patiënt
- klachten, geschillen en tuchtzaken
- gedwongen zorg (in strafrechtelijk of civielrechtelijk kader)
- zorgtaken van gemeenten (Wmo, Jeugdwet)
- omgaan met incidenten en calamiteiten
- wils(on)bekwaamheid en vertegenwoordiging
- medezeggenschap en goed bestuur in de zorg
Daarnaast kan Pro Facto ook klachtsecretariaten en geschillencommissies ondersteunen. Ervaren medewerkers worden als externe klachtenfunctionaris of als ambtelijk secretaris ingezet. Dit kan structureel, maar ook ad hoc in tijden van drukte. Een klachtenfunctionaris van Pro Facto kan als onpartijdige, onafhankelijke derde een klacht over de zorg onderzoeken en op laagdrempelige wijze trachten deze door bemiddeling op te lossen. Ook beschikken we over een gecertificeerde mediator die u kan bijstaan in het behouden en verbeteren van de relatie tussen zorgaanbieder/zorgverlener en cliënt.
Bij kortere specifieke vragen kunnen wij een vraagbaakfunctie vervullen. Met name voor kleine en middelgrote zorgaanbieders die geen jurist in dienst hebben kan dit uitkomst bieden.
Cliëntenrechten en kwaliteit van zorg
Cliëntenrechten en kwaliteit van zorg zijn de basis bij vele (nieuwe) vraagstukken. De wetten zijn bijvoorbeeld van invloed op samenwerking in de zorg, verantwoordelijkheidsverdelingen en de ontwikkelingen zoals shared decision making.
Verplichte zorg
Verplichte zorg betekent bijvoorbeeld het geven van gedwongen medicatie, een verplichte opname of een beperking in iemand bewegingsvrijheid. Hoe kan deze procedure worden ingericht en hoe wordt omgegaan met wilsonbekwame patiënten die zich verzetten tegen de verplichte zorg?
Privacy en gegevensuitwisseling
Waar het gaat om het beschermen van gevoelige gegevens van cliënten ontstaan vraagstukken over het delen van gegevens door meer elektronische zorg en verdergaande samenwerking tussen zorginstellingen.
uw contactpersoon
Nicolette Woestenburg
Nicolette is voor dit onderwerp onze contactpersoon.
Meer informatie over haar vindt u hier.
050 313 98 53